Od roku 2025 bude ohlasovanie odpadov prebiehať výlučne elektronicky. Táto zmena má zjednodušiť administratívu a zefektívniť spracovanie údajov, čo prispeje k lepšiemu environmentálnemu manažmentu. Očakáva sa zníženie byrokracie a zlepšenie celkového procesu nakladania s odpadmi.
Ohlásenie o vzniku odpadu a nakladaní s ním za rok 2024 sa bude po prvý raz podávať elektronicky. Znamená to, že firmy a obce v termíne do 28. februára 2025 (tento rok je predĺžená do 31. marca 2025) už nebudú podávať ohlásenia v papierovej forme tak, ako doposiaľ. Od 1. januára 2025 sa ohlásenia o vzniku odpadu a nakladaní s ním budú podávať výlučne elektronicky (nevyhnutné je disponovať s elektronickým občianskym preukazom (eID)) prostredníctvom Informačného systému odpadového hospodárstva Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky.
Koho sa týka povinnosť elektronického ohlásenia odpadov?
Elektronické ohlásenie o vzniku odpadu sa vyžaduje, ak vaša firma v roku 2024 nakladala:
- s viac ako 1 tonou ostatných odpadov, alebo
- s viac ako 50 kg nebezpečných odpadov.
Avšak existuje dôležitá výnimka. Bez ohľadu na množstvo (áno, aj od 1 gramu) sa vás ohlasovacia povinnosť týka, ak produkujete niektorý zo špecifických 44 druhov odpadov. Medzi ne patria napríklad:
- ortuť a olovo,
- kaly,
- reštauračný odpad - tento sa týka každej jedálne, reštaurácie či bufetu.
Dátum vloženia:
15. 1. 2025 10:32
Dátum poslednej aktualizácie:
15. 1. 2025 10:39